Pels xiïtes, Alí va ser el primer imam; el mot “xia” significa “...conjunto de adeptos o seguidores de una
causa...”[1] i per això
“xia d’Alí” significa el "partit d'Alí" o
"facció d'Alí"). Pels xiïtes, Alí, hauria d'haver estat el primer
successor per dret de Muhàmmad. Per tant rebutgen la legitimitat dels primers "califes
ortodoxes o Ben Guiats" i només accepten com a
guies religiosos els qui consideren descendents de la família del Profeta (Ahl al-Bayt) a partir de la seva filla Fàtima az-Zahra i del seu cosí Alí ibn Abi-Tàlib, marit de Fàtima
i gendre de Mohàmmad, el Profeta. Aquests descendents són els imams, als quals s'atribueix una autoritat política i espiritual especial
sobre la comunitat.
diumenge, 12 de març del 2017
diumenge, 5 de març del 2017
L’ISLAM (4): FILOSOFIA, PENSAMENT I CIÈNCIA
Com
ja hem comentat a L’ISLAM (2): ELS
PILARS BÀSICS I LA UNICITAT DE DÉU, la religió a l’islam comprèn els
nostres conceptes de religió i política: és una regla de vida, una llei. El
principi de la unicitat de Déu no és aplicat només en la seva dimensió
espiritual i religiosa, sinó també en l’esfera material i temporal (societat i
política). La separació entre allò espiritual i allò material no té sentit a
l’islam tradicional on la Xara o Llei
islàmica ⎯fonamentada en l’Alcorà i en la Sunna⎯ regula alhora
el comportament religiós i l’ordenament polític i social. Però que succeeix amb
la filosofia, el pensament i la ciència? Com s’ha articulat amb el fet religiós
i al llarg de la història? Quines relacions han mantingut?