Seguidors

dilluns, 26 d’agost del 2013

FAST, Howard

 
"ESPARTACO”

NOVEL·LA HISTÒRICA / LITERATURA NORD-AMERICANA
Diario El País, S.L. / Pàgines: 447 / ISBN: 84-9815-221-6 / Edició: 2005.


M’atreviria a afirmar que tothom coneix Espartaco (Espàrtac, en català) a través de la pel·lícula, del 1960, protagonitzada per Kirk Douglas i dirigida per Stanley Kubrick, dos grans noms de la història del cinema. Però la pel·lícula està basada en la novel·la, del mateix nom, de Howard Fast. I això, potser, ja no ho coneix tothom.

Tanmateix, quan coincideixen el cinema i la literatura, són inevitables els paral·lelismes i les comparacions. Però, no ens enganyem, tot i el poder de la imatge, la literatura sempre guanya al cinema. Les paraules narren, plasmen i evoquen moltes més sensacions que les imatges. Aquest també és el cas d’Espàrtac.

Tot i que no tractarem en aquest comentari de fer una comparació entre la novel·la i la pel·lícula, aquesta es pren algunes llibertats amb l'Espàrtac històric. Aquest últim, per exemple, no era el cap de la revolta dels esclaus, sinó només una de les seves més importants figures. A més, sembla que hauria mort en combat i no crucificat. Però la pel·lícula és una gran pel·lícula, guardonada amb 4 Oscars, i la novel·la també ho és.

I cal assenyalar, d’entrada, que ho és perquè es tracta d’una gran novel·la històrica i d’un crit d’esperança a favor de la llibertat i contra la tirania. Contra la tirania no només de Roma sinó contra la tirania intemporal que recorre tots els temps.

Fast descriu al llarg dels diversos episodis, que van endavant i endarrere dels fets històrics, la societat romana en el context dels darrers anys de la República i en concret de la Tercera Guerra Servil. Ens explica, amb pinzellades subtils, com la República va degenerant en un teixit de corrupteles i com el seu mode de producció, l’esclavisme, comença a trontollar. En aquest sentit, és interessant com detalla la diferència existent entre els esclaus, els treballadors (que, amb el temps, ja no són ciutadans romans) i els mateixos ciutadans romans. I com vivien i com eren tractats uns i altres.

I aquí és quan l’obra de Fast esdevé un crit contra la tirania i un clam d’esperança i a favor de la llibertat. La frase final així ho palesa: “...Y en tanto que el hombre trabaje y otros hombres tomen y usen el fruto de los que trabajan, el nombre de Espartaco será recordado, susurrado algunas veces y proclamado en voz alta y clara otras veces...” (pàg. 447). I contra la legitimitat de l’ús de la violència i de com s’utilitza el poder.

Un clam d’esperança i de llibertat que Fast també reclamava pel seu temps. Es va unir al Partit Comunista dels Estats Units el 1944 i va ser cridat pel Comitè d'Activitats Anti-Americanes. Va rebutjar divulgar els noms dels contribuents al Joint Antifascist Refugee Committee (Comitè d'Ajuda als Refugiats Antifeixistes), que havia comprat un antic convent a Tolosa per convertir-lo en un hospital en què treballaven els quàquers ajudant refugiats republicans de la Guerra Civil Espanyola, i el van empresonar el 1950 per desacatament al Congrés. Mentre estava a la presó, va començar a escriure Espàrtac.
 
 Actualitzat: 11/02/2024

2 comentaris:

  1. Merci per una gran novel.la. Peter Ross

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho celebro. El que passa és que la novel·la, amb el temps, ha quedat eclipsada per la pel·lícula. Per una gran pel·lícula. Però la novel·la de Fast és excepcional.

      Elimina