Post tal com raja. Penso en veu alta.
De la modernitat a la postmodernitat.
Del paradigma racional al paradigma de la complexitat. De l’escriptura/lectura
lineal a la hipertextual. Del llibre a l’hipertext. De la societat de la
informació a la societat informacional. De l’estat-nació als fonamentalismes i
al nacionalisme. Caos i complexitat. Veure i mirar. Obra i text: “...d'obra
només n'hi ha una, de textos tants com lectors sàpiguen llegir...” (Roland Barthes). Coneixement acumulatiu i saber descentralitzar.
Perspectives i mirades unívoques o polièdriques i polifòniques. Raó i emoció.
Xarxa i nodes. Revolució tecnològica: “...La tecnologia no és bona ni
dolenta, ni tampoc neutral..." (Melvin Kranzberg). Identitats primàries: religiosa,
ètnica, territorial, nacional; bipolaritat entre la xarxa i el jo. Societat de
la ignorància.
El que Antoni Brey anomena societat de la ignorància,
Daniel
Innerarity la defineix com a societat del
desconeixement, mentre que Gonçal Mayos
parla de la societat de la incultura.
Em ve a la memòria el quadre de
Malèvitx, Quadrat negre sobre fons blanc. Què en sabem d’aquest quadre i
de Malèvitx?
Kasimir Malèvitx: Quadrat negre sobre fons blanc.
1913. Oli sobre tela. 106,2 x 106,5. Museu
de Sant Petersburg.
Tot amb tot, la ignorància no ha de per què tenir o ser un estat amb una connotació negativa. Com el gust i la
sensibilitat, potser pot educar-se? Vaig a cercar explicacions, comprensions i
interpretacions sobre Malèvitx i el seu Quadrat negre sobre fons blanc.
Més informació a:
- Sobre Malèvitx i el Quadrat negre sobre fons blanc:
Blog d’Humanitats: Introducció a la història de l’art (Joan Campàs)
Humanistes virtuals: L’adveniment de la modernitat en l’art (Ramón Casabosca)