NOVEL·LA NORD-AMERICANA
Diario El Pais, S.L. / Pàgines: 651 / Volum 26 / ISBN: 84-89669-46-5 / Edició: 2002.
John Steinbeck va publicar "Las uvas de la ira” (The Grapes of Wrath),  el seu llibre més popular, i potser la seva novel·la més reeixida,  el 1939, quan el país feia deu anys sent devastat pels efectes de la  Gran Depressió. Moltes vegades, al cinema i en la literatura, les  referències que tenim d'aquest període són parcials, ja que ofereixen la  impressió d'un complicat daltabaix financer amb algunes grans fortunes  arruïnades, cridaners suïcidis d'executius a Nova York, i el subsegüent  augment de l’atur. No obstant això, el fenomen va ser molt més ampli en el  temps que aquells anys de 1929-1930, i en l'espai, més enllà dels  cercles financers nord-americans. A més d'afectar a tot aquell país, va  acabar estenent-se a altres continents. Potser tot això va ser motivat  per l'esclat de la bombolla en què s'havia convertit l'activitat  econòmica capitalista desenfrenada, sense regulació, basada en un  concepte artificial de la creació de riquesa. Una cosa que tampoc ens és  estrany avui dia.
Al  final de l'escala, la successió de puntades econòmiques van acabar  afectant els de sempre, als que ja abans tenien molt poc, o gairebé res.  En el nostre cas als grangers d'Oklahoma. Com les desgràcies mai venen  soles, en la segona meitat dels anys trenta del passat segle va haver-hi  una successió d'anys de sequera i violents vents, que pràcticament  anul·laren les possibilitats agrícoles d'àmplies zones de la vall del Mississipí, que va acabar convertit en el "Dust Bowl", el bol de pols.  Cal dir que aquell sòl tampoc estava preparat per sostenir una  agricultura mínimament intensiva i, de fet, des de sempre havia estat la  llar de tribus nòmades d'indis caçadors. Grans extensions d'Oklahoma no  van ser arrabassades als indis fins a la dècada de 1880. La nostra  família protagonista, els Joad,  com tants altres, es veuen empesos per la sequera a la ruïna i la fam, i  han d'hipotecar les seves terres. Com que no poden fer front al pagament de  les seves hipoteques, milers de petits agricultors van ser expulsats de  les seves terres pels bancs, per la força en molts casos, en el que va  ser una gran operació especulativa: Les terres es van dedicar al cultiu  extensiu de cotó fins a quedar esgotades en un parell de collites i  després es van vendre a altres emigrants que fugien de la misèria dels  tancaments empresarials de les grans ciutats, amb qui continuar el cicle  de l'espoli. D'aquesta manera els Joad han de malvendre les seves  escasses possessions i emprendre una fugida endavant a la recerca de  suport a través de l'immens país; un èxode en què van participar en pocs  anys més de tres-centes mil persones. Al llarg de la llegendària Ruta  66 es dirigeixen cap a l'únic i fràgil somni al qual encara poden  aferrar-se:  aconseguir treball com a jornalers en els camps de fruiters  de Califòrnia. Un somni que, segons s'acosten al seu destí, es va  tornant cada vegada més en malson. Com en tota fugida de la fam, els  febles van morint. Els avis han de ser enterrats a la cuneta, els nens  neixen morts després d'un part en un cobert quasi inundat. Malgrat tot,  sempre aconsegueixen sobreposar amb enginy i dignitat i, el que  produeix certa tendresa, amb l'orgull dels que havien estat fins  aleshores grangers i caçadors lliures. Fins i tot en els moments de  major desolació segueixen guardant el seu rifle com la seva més preuada  possessió.
Tot  això per adonar-se de la seva sort així que arriben al seu destí.  Engrossir el subproletariat de jornalers que es desplacen cíclicament  per tot el territori seguint les collites, perquè només obtinguin  treball uns pocs. Naturalment, aquesta sobreabundància de mà d'obra fa  que els salaris puguin mantenir-se a nivells molt baixos. Això provoca  que les grans companyies conserveres i altres latifundistes, que  controlen tot el procés de recollida i producció, poden obtindre  l'enfonsament dels petits agricultors que, al seu torn, es veuran  convertits en jornalers després de perdre les seves terres. Això no és  tot, els emigrants pateixen tota mena d'abusos, començant pel menyspreu  de gran part de la població, els qui despectivament els anomenen  "oakies" -al·ludint al seu estat de procedència-, i que només veu en  ells a bruts i indesitjables arribats per enfonsar els salaris. Sempre  són sospitosos de ser agitadors polítics; repetides vegades són titllats  de "rojos", en una època en què la por a la revolució soviètica encara  persistia. Malgrat aquest quadre tan desolador, aquest llibre  constitueix un gran fresc de l'Amèrica del Nord agrícola de la Gran  Depressió, amb moments veritablement poètics en fondre's el paisatge amb  les vicissituds de la família Joad, el protagonisme de la qual es va  diluint en una solidaritat universal dels desposseïts, remarcablement  expressada a través del personatge Casy, predicador que deixa els hàbits per l'activisme sindical en una presa de consciència paral·lela a la gran migració.
Tant aquest llibre, una veritable epopeia popular, com la seva magnífica adaptació cinematogràfica de 1940 -dirigida per John Ford i amb Henry Fonda i John Carradine  entre d'altres- (que, per cert, acaba d’una manera diferent del llibre)  han estat menyspreats per certa crítica, que l'ha qualificat de  demagògic, sentimental i lacrimogen. Res més lluny de la realitat.  Sovint trobem aquests qualificatius despectius, més l'acusació  d'irrealitat, aplicats a obres que retraten una presa de consciència, o  bé la solidaritat dels pobres. Els mateixos adjectius podem trobar-los  aplicats a les pel·lícules de Frank Capra que, en un registre molt diferent, també reflecteixen la misèria i la grandesa dels anys trenta del segle XX.
Fet  i fet, el final d'aquest llibre no pot ser més obert. No obstant això,  tot i l'actuació de les forces reaccionàries, i de certs poders fàctics,  la situació d'aquests temporers, i de molts desposseïts, va tenir també  els seus suports, fins i tot dins de l'Administració Demòcrata de  Roosevelt. Recordem que la Gran Depressió va ser fortament aturada, en  part, gràcies a polítiques decidides i intervencionistes en el terreny  econòmic i social. Com diu un personatge del nostre llibre -cito  lliurement- "Quan  un pagès no necessita el seu bestiar per llaurar no els deixa morir de  fam, sinó que en té cura per quan els torni a necessitar. Per què ens  tracten pitjor que a cavalls?"
Ras  i curt, tancant la porta en clau i deixant casa seva probablement per  sempre; abandonant  un passat millor, una forma de vida arrelada i una  terra que ja no és productiva; marxant sense diners i sense menjar cap  allà on suposadament hi ha la feina, amb l'esperança d'un futur millor,  ignorant quins seran els obstacles que es trobaran pel camí i sense cap  seguretat que el viatge els dugui al lloc adequat per poder  sobreviure. Així partiren moltes famílies als Estats Units el 1929. I  així, parteixen els inoblidables personatges d'aquesta novel·la: primer,  tots units formant grups i comunitats socials, però al llarg dels dies i  amb el pas dels mesos, empentejats  per la fam i la necessitat, tot es  va desfent. Cadascú tira pel seu camí, pensa només en les seves  conveniències, actua segons el seu instint més bàsic. La unió no fa  la força quan no es té res per endur-se'n a la boca. En aquest llibre  monumentalment humà i profundament intimista, Steinbeck ens ensenya i  ens frega per la cara la crua realitat d'una Amèrica en crisi.
No us perdeu aquesta gran novel·la perquè ho és de principi a fi.
Més informació a: 
Sobre la pel·lícula també podeu trobar informació en aquest mateix bloc a John Ford.
Una anècdota: Bruce Springsteen va fer aquest comentari sobre la pel·lícula:
“Mi  vida fuera de la música fue muy vulgar hasta que un día alguien me  recomendó Las uvas  de la ira, una película de John Ford que pasaban  aquella noche por la tele. En América, cuando pasan una película en  blanco y negro todo el mundo cambia automáticamente de canal. Yo mismo  había cambiado de canal varias veces al principio de Las Uvas de la Ira,  pero aquella noche la vi y esa película despertó mi curiosidad por  enterarme de las cosas, por leer libros, ver películas. Comencé a ver  todas las películas de John Ford, los westerns y todo eso, y me  enseñaron mucho más sobre la historia de mi país que todos mis años de  escuela juntos” B.S.
Ho vaig trobar a https://www.springsteenblog.com/tag/africa-baeta/
Actualitzat a 24/05/2024 
 

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada