"MEMÒRIES D'ADRIÀ”
LITERATURA FRANCESA / SEGLE XX
Editorial Laia / Pàgines: 338 ISBN: 84-7222-429-5
/ Segona Edició: desembre 1983
Com era, realment, l'emperador Adrià? Què
pensava? Quins eren els seus neguits, les seves dèries, els seus amors?
Per diverses fons històriques sabem que l’emperador Adrià, de la dinastia Antonina (Nerva, Trajà, Adrià, Antoní Pius i Marc Aureli), anomenats també
els cinc bons emperadors, va ser un monarca culte i preocupat pel bon govern,
igual que els seus successors Antoní Pius i Marc Aureli. Més amant de la pau
que no de la guerra, durant el seu regnat (117-138) va retirar les tropes dels
territoris d’Armènia, Assíria i Mesopotàmia i els del nord del Danubi que Trajà
havia intentat conquerir, per dedicar-se a consolidar les fronteres de
l’imperi: d’aquí ve la construcció del cèlebre Mur d’Adrià, de 117
km, que encara es pot veure avui, i que separava els dominis romans a Britània
(actual Anglaterra) dels territoris rebels dels pictes o caledons (actual
Escòcia). També va reforçar les fronteres del Rin i del Danubi enfront de les
tribus germàniques enemigues. En les campanyes militars renunciava a qualsevol
luxe i tractament diferenciat: menjava i vivia amb els soldats, sotmès a la
mateixa disciplina.
Tot
i el seu pacifisme, va haver de reprimir un aixecament dels jueus (135 dC) que
va provocar ell mateix, quan va voler prohibir la circumcisió per motius
religiosos, i va pretendre fer edificar un temple de Zeus, a tocar de les
ruïnes del temple de Jerusalem, que havia estat destruït per Vespasià l’any 70 dC. La
revolta jueva va ser reprimida durament, i l’emperador va fer canviar el nom de
Jerusalem pel d’Ælia Capitolina, i el de Judea pel de la província de
Síria-Palestina. Per altra banda, a Roma va fer exterminar algunes famílies
rivals que ambicionaven l’imperi, i que podien haver conspirat contra ell: una
pràctica profilàctica força comuna en aquells ambients.
Adrià
va viatjar per totes les terres que formaven l’imperi romà per conèixer la seva
realitat i els seus problemes i va descentralitzar en certa manera les
estructures de l’imperi. Va legislar de forma populista: amnistia fiscal,
simplificació dels tràmits recaptatoris, creació d’un cos de funcionaris per
meritocràcia i no per raó de la seva família, persecució dels evasors tributaris,
rebaixa d’impostos, condonació de deutes, augment de la pensió alimentària per
als infants, prohibició del dret de matar o torturar esclaus, subvencions per
als senadors pobres, beques per a la carrera política de joves que prometien,
enfortiment de l’erari públic a costa del patrimoni
privat de l’emperador i obres públiques per donar feina: va fundar arreu de
l’imperi aqüeductes, termes, biblioteques i teatres. És recordat per haver
construït la Vil·la
Adriana amb els seus edificis i jardins a Tívoli, la seva residència
d’estiu prop de Roma; per haver reformat el Panteó
d’Agripa a Roma, que va dotar de la seva majestuosa cúpula actual; per
haver edificat el temple de Zeus a Atenes, del qual encara podem admirar avui
les columnes; i per l’amor que sentia pel jove Antínous, que va morir ofegat al
Nil i a qui va fer divinitzar i va fer erigir monuments i temples arreu.
Tot
i això, sempre va ser reticent envers el poder —relatiu, en la política de
l’imperi— del Senat, que a la seva mort el va voler esborrar de la història.
Per sort, el seu successor Antoní Pius ho va impedir, però no va poder evitar
que les cròniques oficials donessin una visió negativa del regnat del seu
predecessor. Adrià va deixar escrita una Autobiografia que
dissortadament es va perdre, però que sembla que Deli Espartià (segle
IV), dos segles després, encara l’havia pogut llegir, ja que diu que li va
servir de base per a escriure el capítol de la Vita Hadriani de la Historia Augusta
de finals del segle IV, obra de sis autors, un dels quals era ell.
Adrià: després de la figura històrica.
L'historiador Edward Gibbon
el va reivindicar al segle XVIII en el seu magnífic i voluminós llibre The
History of the Decline and Fall of the Roman Empire (1776-1789). I Gustave Flaubert
(1821-1880) va escriure: "...Quan els déus ja no existien i Crist
encara no havia aparegut, hi va haver un moment únic, des de Ciceró a Marc
Aureli, en què tan sols hi havia l’Home...". Aquesta frase de Flaubert,
el llibre de Gibbon, més la Història Romana de Dió Cassi (155-230) i la
Vita Hadriani de Deli Espartià, van servir d’inspiració a MargueriteYourcenar per escriure les seves Memòries d'Adrià, text de ficció,
extraordinari sota el meu parer, que va difondre la imatge de l’home íntegre i
savi que —sense entrar en detalls— probablement va ser l’emperador Adrià.
El
ressò d'Adrià, però, és més ampli. A la Vita
Hadriani de Deli Espartià, en la segona part, hi ha aquest poema escrit per Adrià en el seu
llit de mort l'any 138 dC, el qual va reproduir Yourcenar a l'inici del seu
llibre:
Animula
vagula blandula
hospes comesque corporis, quae nunc abibis in loca pallidula rigida nudula Nec ut soles dabis iocos... |
Petita ànima, ànima tendra i flotant,
companya del meu cos, que fou el meu hoste,
ets a punt de davallar als llocs pàl·lids,
gelats
i nus on hauràs de renunciar als jocs d’abans.
|
Per fer-nos una
idea del ressò que al llarg de la història va tenir aquest poema d’Adrià, només
cal veure en el següent enllaç
les 43 versions angleses diferents que se’n van fer.
L'Adrià de Yourcenar.
El
llibre de Yourcenar va ser escrit entre 1948 i 1950, tot i que l’autora hi
donava voltes des de força anys abans. Durant l’any 1951 va aparèixer per parts
a la revista La Table Ronde i el desembre d’aquell mateix any
l’editorial Plon, de París, el va publicar sencer. De seguida va tenir un gran
èxit i va ser traduït a moltes llengües. Els entesos diuen que la versió
castellana de Julio Cortázar i la catalana de Jaume Creus són molt bones.
Amb les Memòries d'Adrià el que
es dona és
una utilització del
passat per a poder explicar el
present. Marguerite Yourcenar aconsegueix recrear una època de
forma molt documentada. Però com es
pot saber el que pensava
Adrià? Aquí si es
dona el que apunta Lyotard: un
esforç per dotar-nos de mites i relats que
ens rescatin d'aquesta
falta de sentit que tenim per
la crisi dels grans relats. Però com funciona
o quin estatut té
la memòria en aquesta explicació? En temps
present, el que considerem com la
realitat apareix com un continu d'experiències. Pel que fa al passat,
la memòria ordena els fets viscuts pel
subjecte. L'interessant és que aquesta
ordenació no es dona en el moment
d'ocórrer, com aquest continu d'experiències,
sinó en el moment de la seva reconstrucció. Els fets tenen una
existència gnoseològica i específicament narrativa, ja que ordenem els fets
en proposicions i els reconeixem quan els expliquem, quan els narrem. En quina mesura recordem i com gestionem l'oblit?
Tots aquests elements s'han de tenir en compte a l'hora d'abordar la temàtica
de la memòria i en
aquest cas les literatures
de la memòria. En el cas de les Memòries d'Adrià es dona aquesta narració i excel·lent
reconstrucció d'una època ja aliena a nosaltres
que el que intenta és instaurar un acte de comprensió atemporal
des d'una posició interior. Podríem dir en aquest sentit
que no es comprèn a algú a causa de la seva
realitat històrica, sinó que d'aquesta realitat històrica
només es comprenen els continguts idealment
separables. Òbviament, per a la ciència històrica sí que és important la realitat històrica i
la seva ordenació. Però per a una
posició que intenta comprendre, es defuig el temps per
obtenir qualitat de coneixement. Per això es dona
aquesta utilització del passat per
comprendre el present, encara que no és
tant una afirmació del mateix (del present) com
de l'eternitat com a temps alliberat:
"...El temps no fa al cas. Sempre em resulta una sorpresa que els meus contemporanis, que creuen haver conquerit i transformat l'espai, ignorin que hom pot escurçar a caprici la distància entre els segles..." (Yourcenar, M. Quadern de notes de les "Memòries d'Adrià". Pàg.310)
"...Agafar una vida coneguda, finida, fixada
(tant com puguin ser-ho les vides) per la Història, de manera que abasti d'un sol cop tota la corba sencera; més
encara, escollir el moment en què l'home que visquè aquesta existència la
sospesa. Fer-ho de tal forma que es
trobi davant la seva pròpia vida
en la mateixa posició que nosaltres..." (Yourcenar,
M. Quadern de notes de les "Memòries d'Adrià". Pàg.302)
Podeu
trobar més informació a:
El
Mundo, amb un article de Jesús Pardo: Memorias de
Adriano
Teófilo
Sanz: Como
leer a Marguerite Yourcenar
Actualitzat: 11/02/2024
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada