"ALCESTIS / MEDEA / LOS HERÁCLIDAS / HIPÓLITO / ANDRÓMACA / HÉCUBA "
LITERATURA CLÀSSICA
Editorial Gredos / Pàgines: 345 / Volum 6 / ISBN: 84-249-2466-5 Tomo I / Edició: 2000.
La Guerra del Peloponès (del 460 al 446 aC i del 431-404 aC) va marcar l’inici de la fi de la prosperitat de la civilització grega, una de les més extraordinàries de l'Antiguitat. La causa fonamental de la guerra va ser el ressentiment creixent d'Esparta i els seus aliats contra la dominació d'Atenes en tots els afers dels grecs. Però el desenvolupament del món grec al segle V aC fou excepcional: no només es va manifestar en l’àmbit militar o polític, sinó que també va influir al món de la literatura.
A l'Atenes d'aquest segle degueren treballar centenars d'escriptors, tot i que els més coneguts són els gèneres de la tragèdia grega i la Història. Del primer gènere només s'han conservat algunes de les obres d'Èsquil, Sòfocles i Eurípides. D'altra banda, del gènere de la Història s'han conservat íntegres dues obres tan importants com són els nou llibres de les Històries d'Heròdot d'Halicarnàs i la Història de la Guerra del Peloponès de Tucídides.
En aquest context, i pel que fa a la tragèdia, Eurípides és el tercer dels grans poetes de la tragèdia grega clàssica. Eurípides va néixer a Flía o Salamina, un petit llogaret de l'Àtica, el 485 aC. Igual que Sòfocles, va tenir una gran educació en música, poesia i gimnàstica gràcies a la posició adinerada de la seva família. No obstant això, a diferència d'aquest, Eurípides mai no es va interessar per la política, sinó que encaixava més aviat en el prototip d'erudit aliè al món exterior i abstret en les seves pròpies reflexions. Abans de dedicar-se a la poesia, el jove Eurípides va dedicar els seus esforços a la pintura, influenciat pel gran pintor atenès Polignot. També és destacable la seva estreta amistat amb alguns dels filòsofs grecs més importants, com ara Anaxàgores, Sòcrates o els sofistes.
Però Eurípides sentia que la seva obra no era compresa i apreciada degudament pel públic atenès, influenciat també per les constants burles i sarcasmes que en feia el comediògraf Aristòfanes. Això va portar Eurípides a passar els seus últims anys de vida a la cort del rei Arquelau de Macedònia, on va morir l'any 406 aC.
De les noranta-dues obres que es creu que va arribar a escriure al llarg de la seva carrera, n'han sobreviscut fins avui unes dinou. De les conservades, les més famoses són Medea (431 aC), Les bacants (406 aC, obra pòstuma), o Les troianes (415 aC.), entre moltes altres. La causa de tal poca acceptació potser es pot trobar en les reflexions plantejades a les seves obres. A diferència d'altres autors, Eurípides incloïa en la construcció dels seus personatges crítiques incisives als valors grecs. A Medea, per exemple, aquest autor qüestionava totes les idees convencionals que es tenien sobre com havia de ser un heroi, a més d'enumerar les limitacions que havia de suportar la dona a Grècia.
ALCESTIS
Alcestis o Alcestes (en català) és un personatge femení mitològic que va consentir a morir en lloc del seu marit Admet. Amb aquest tema, Eurípides va escriure aquesta tragèdia en la qual Hèrcules, pintat amb un cert humorisme, retorna a la vida a l’heroïna.
MEDEA
Amb l’infanticidi de Medea, Eurípides examina la finíssima línia que hi ha entre l'amor i l'odi. La naturalesa apassionada de Medea contrasta amb el comportament grec tranquil i racional de Jàson que, en comparació, el fa semblar fred. La dramatització d'Eurípides d'aquesta llegenda es considera sovint un estudi psicològic del personatge principal aprofundint en veritats incòmodes sobre la passió, l'assassinat i la maternitat.
Eurípides estava fascinat per les dones i criticava les contradiccions del sistema grec de gènere. El seu tractament del gènere és el més sofisticat que es troba a les obres de qualsevol escriptor grec antic. El discurs d'obertura de Medea al Cor és la declaració més eloqüent de la literatura grega clàssica sobre les injustícies que tenen lloc a les dones. També reconeix que la posició de les dones, i la seva subordinació als homes, és inextricable des del mateix nucli de l'ordre social a Grècia.
LOS HERÁCLIDAS
Els Heràclides és una tragèdia de les anomenades patriòtiques: la Guerra del Peloponès està present en la ment d’Eurípides. Amb aquesta obra, Eurípides tracta de predisposar Atenes contra Esparta per mitjà del mite. Sol datar-se entre els anys 430 i 426 aC.
En l'obra, els atenesos van tractar molt bé els espartans, que es tenien per fills d'Hèracles i que posteriorment van donar-hi mal pagament amb la guerra entre Esparta i Atenes.
HIPÓLITO
Només en quatre ocasions Eurípides guanyà un primer premi. Hipòlit és una de les obres que li va permetre d'obtenir-lo. Fou representada el quart any de l'olimpíada vuitanta-setena, el 428 aC i està basada en el mite d’Hipolit, fill de Teseu.
L'obra és una anàlisi de dues maneres d'entendre la vida:
- La d'Hipòlit, que és cast i enemic de les passions mundanes. És un frugal amant de la natura i de la caça, fervent adorador d'Artemisa, deessa de la caça, i procura viure d'acord amb l'arquetip d'aquesta deessa.
- La de Fedra, que és una dona apassionada, ardent, tempestuosa, posseïda per Afrodita i que, pels designis d'aquesta deessa, ha de caure enamorada d'Hipòlit fins a la desmesura.
L'antagonisme dels valors és encarnat per aquests dos personatges contraposats. Així, Eurípides aprofita per crear un altre dels seus grans personatges femenins: Fedra, personatge quallat de passió, intel·ligència, astúcia i voluntat, com és usual a les seves obres. Tots dos incorren en la desmesura, la hibris que ha de ser castigada forçosament.
Fet i fet, Eurípides llança a l'aire la paradoxa que dos amants dels déus, correspostos per ells i fidels guardadors de les seves virtuts, han de patir, precisament per això, un martiri, trossant-se en desgràcia el premi amb què els déus haurien de correspondre als seus devots. Hi ha una crítica de fons al panteó grec.
Eurípides empra a l'obra una manera ombrívola de descriure la vida de l'home, un gran neguit per la impossibilitat de veure amb claredat unes regles clares. Aquesta és una visió del destí humà molt diferent de la d’Èsquil i de la de Sòfocles. Ja no és clar que la fidelitat als déus porti com a conseqüència una vida serena. Els mateixos déus, que haurien de ser congruents i benèvols, esdevenen cruels i erràtics.
ANDRÓMACA
Andròmaca, que havia estat esposa d'Hèctor, després del saqueig de Troia, havia estat conduïda a la ciutat de Ftia i presa com a esclava per Neoptòlem, el fill d'Aquil·les. Amb el seu amo havia tingut un fill. Tanmateix, més endavant, Neoptòlem s'havia casat amb Hermíone.
En haver donat un fill a Neoptòlem, Andròmaca atrau sobre si la ira d'Hermíone, esposa de l'heroi grec, la qual mai ha pogut quedar-se embarassada. Les desgràcies d'Andromaca i la frustració d'Hermíone, que es deixa endur per una passió aniquiladora, es plasmen en aquesta tragèdia amb una sensibilitat exquisida que demostra, una vegada més, l'habilitat d'Eurípides per captar la dimensió més humana dels seus personatges i fer-los universals.
HÉCUBA
Hècuba narra la venjança de la reina de Troia, per la mort dels seus fills.
Hècuba està presonera dels grecs després de la derrota a la guerra de Troia. Entregada a Odisseu, té somnis premonitoris sobre les tragèdies que han de sobrevenir als seus fills. Els presagis es confirmen quan li comuniquen que la seva filla Políxena serà sacrificada per calmar l'esperit d'Aquil·les, a qui havia traït, i així permetre honorar l'heroi i alhora afavorir un retorn a casa dels guerres grecs, atrapats a la ciutat pels vents contraris. Hècuba suplica a Odisseu, recordant-li que li va salvar la vida en una ocasió anterior, però ell no li fa cas i parteix amb Políxena, qui prefereix la mort abans que viure com una esclava. Mentre la mare plora i prepara els ritus funeraris, li arriba la notícia que el seu fill Polidor ha estat assassinat per Polimèstor, qui l'havia de protegir mentre durés la guerra. Hècuba, embogida pel dolor, planeja la seva venjança i es lamenta davant Agamèmnon, líder aqueu però lligat a la reina Troiana per parentiu. Aquest decideix no intervenir en l'afer.
A la segona part de l'obra arriba Polimèstor, convençut que la notícia del seu crim no ha arribat encara a Troia. Hècuba segueix el joc de fingir ignorància i l'atreu cap a una tenda amb la promesa d'uns tresors que no vol que caiguin en mans enemigues. Un cop allà, amb l'ajuda d'altres dones troianes, assassina els fills de Polimèstor i a ell el deixa cec. Quan Agamèmmon veu la sang, escolta les versions dels dos implicats, que es defensen com en un judici, i acaba decidint que ella ja ha obtingut la venjança buscada, per la qual cosa Polimèstor pot marxar. Després retorna Hècuba i les altres dones als seus nous amos i la maleeix afirmant que acabarà els seus dies convertida en gossa.
Aquesta obra transcorre just abans dels fets narrats a Les troianes, una altra obra d'Eurípides dedicada a les conseqüències de la guerra de Troia i recull la versió que la mitologia i la literatura oral havien consagrat sobre el destí de la reina. Es tracta d'una tragèdia clàssica, tant pel fet que els personatges siguin nobles com el final de dissort (la protagonista perd els seus fills i acaba com esclava, però enmig d'altres morts), relacionat sempre amb el destí ja previst a través de somnis o aparicions de fantasmes. El que sembla una innovació d'Eurípìdes és la creació de Polimèstor com antagonista.
La recerca de venjança de la mare és el motor de l'acció, puntejada pel cor de troianes que han patit també la pèrdua d'éssers estimats i que esperen un destí d'esclavatge a mans dels seus enemics i, per tant, poden entendre els sentiments de la protagonista. Aquesta intenta evitar el sacrifici de la seva filla amb l'oratòria, però les paraules esdevenen inútils en temps de guerra. Intenta, per contra, usar-les per enganyar Polimèstor, temptar-lo amb la cobdícia que l'havia portat a assassinar Polidor. No el mata, sinó que prefereix que pateixi com ella davant la mort dels seus fills i també li provoca un futur de dolor, la ceguesa, en paral·lelisme amb la seva esclavitud. La venjança, doncs, és perfecta per la simetria de les ofenses i les reaccions. També és amb la paraula que convenç Agamèmmon perquè no impedeixi el crim i després l'escolti quan ja s'ha comès. D'aquesta manera on havia fracassat per salvar la seva filla, venç pel que fa al seu fill i la venjança per la seva mort.
------------------------------------
LITERATURA CLÀSSICA
Editorial Gredos, S.A. / Pàgines: 55 / Volum 7 / ISBN: 84-249-2467-3 / Edició 2000
Actualitzat: 08/01/2023
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada