Tristany
i Iseu i El
Cavaller de la Carreta responen a moltes de les característiques del “roman courtois”, gènere
aparegut a les corts del nord de França al segle XII, escrit en vers i en
francès, en el qual els herois són cavallers que protagonitzen aventures i
viuen passions amoroses, tot seguint les pautes de l’amor cortès. Tanmateix,
aquests cavallers han de solucionar algun conflicte o element pertorbador que
amenaça la pau de la cort. Per tal de resoldre’l el cavaller haurà de superar
tot de proves (multitud d’aventures de tot tipus); només quan les haurà
vençudes, podrà tornar a la cort amb la pau restablerta dels valors cavallerescos
i amb la plena realització personal. Una característica recurrent, un leitmotiv en aquests relats és la
presència dels elements meravellosos.
Hi ha bastants elements meravellosos a Tristany i Iseu: els castells que s’amaguen a la vista, la prova de foc que passa Iseu, etc. El mateix podem dir de El Cavaller de la Carreta: la llosa de la tomba de marbre que Lancelot aixeca sense gaire esforç, l’anell que venç qualsevol encanteri, el pont de l’espasa, etc. Potser en el Tristany hi ha més abundància d’elements meravellosos que en El Cavaller de la Carreta i, en general, en les obres de Chrétien. I és que aquest darrer fa una racionalització, un ús moderat dels elements meravellosos. Els utilitza més aviat com a tècnica literària per construir moments inquietants, per construir un climax. Però al final, acaba fent una pintura realista de la societat. En els fons, la racionalitat està al servei del sen (sentit). Per això Chrétien distingeix entre matière (matèria) i sen (sentit). Fet i fet, no hi comença a haver ja una evolució entre el Tristany i les obres de Chrétien?
Hi ha bastants elements meravellosos a Tristany i Iseu: els castells que s’amaguen a la vista, la prova de foc que passa Iseu, etc. El mateix podem dir de El Cavaller de la Carreta: la llosa de la tomba de marbre que Lancelot aixeca sense gaire esforç, l’anell que venç qualsevol encanteri, el pont de l’espasa, etc. Potser en el Tristany hi ha més abundància d’elements meravellosos que en El Cavaller de la Carreta i, en general, en les obres de Chrétien. I és que aquest darrer fa una racionalització, un ús moderat dels elements meravellosos. Els utilitza més aviat com a tècnica literària per construir moments inquietants, per construir un climax. Però al final, acaba fent una pintura realista de la societat. En els fons, la racionalitat està al servei del sen (sentit). Per això Chrétien distingeix entre matière (matèria) i sen (sentit). Fet i fet, no hi comença a haver ja una evolució entre el Tristany i les obres de Chrétien?
Val a dir però, que, durant l’alta
Edat Mitjana, aproximadament des del segle V al segle XI, la Església es va
encarregar de reprimir tot el relatiu al meravellós
(mirabilia), doncs ho considerava un dels elements més perillosos de la
cultura tradicional per la seva capacitat de seducció dels esperits. En canvi,
amb l’arribada del segle XII, es va produir una irrupció del meravellós en la
cultura erudita, en part motivada per la necessitat de la petita i mitjana
noblesa (els Tristany i els Lancelot de carn i ossos) d’oposar a la cultura
eclesiàstica dominant, una cultura més pròpia i més representativa dels seus
ideals cavallerescos. En definitiva, “...com
una forma de resistencia a la ideologia oficial del cristianismo...”[1] (Le Goff, 70).
De fet, Le Goff també assenyala que el meravellós
no és un conjunt de
casualitats afortunades o desgràcies atzaroses ni
es tracta de dos
mons separats, que tenen una relació en la
qual el món irreal es subordina per inexistent al món real. Així, el meravellós medieval és una part
del cosmos tan tancada com la realitat que coneixem,
amb les seves pròpies
lleis i la seva
pròpia naturalesa, però irremissiblement existent.
I
finalment, el meravellós, aquest món en què viuen les coses que són admirables,
com a recurs estètic compleix diverses funcions dins de la narració; són aquestes
funcions les que permeten classificar les diferents manifestacions del
meravellós en categories diferenciades. Però el meravellós acompleix dues
funcions bàsiques: la primera, més profunda i a la vegada la menys conscient,
és la d'elucidar sobre el més inexplicable del món i explorar el menys
accessible de la realitat. La seva segona gran funció és compensatòria: les
meravelles satisfan, si més no en l'imaginari, les mancances i les
contrarietats de la vida, rescabalen el rutinari i la grisor d'una realitat en
què normalment la brillantor del prodigiós no es deixa veure. La compensació no
només implica una actitud d'evasió cap a un món millor, també actua com dèiem
abans citant a Le Goff, com una resistència a la ideologia oficial, en aquest
cas, el cristianisme.
Al
seu torn, la meravella té un paper motor en la trama de les narracions, la seva
presència fa caminar la història. Quan la situació inicial -l'equilibri
quotidià- es trenca, és necessària la intervenció del meravellós perquè no
persisteixi el desequilibri i pugui tornar a la situació inicial. De fet, cada
vegada que la trama troba una situació difícil que amenaça amb no tenir la
rodonesa suficient, sorgeix alguna de les manifestacions del meravellós per
salvar l'episodi. Igualment és útil quan es requereix fer més impressionant
alguna descripció o afegir detalls excel·lents a un episodi o personatge per
tal d'atraure la atenció del públic més eficaçment.
Ras
i curt, l’estètica literària de la “roman
courtois”, mitjançant el meravellós entre d’altres elements, substituirà
l’oralitat dels mites cèltics i bretons creant ficcions que seran els orígens
primigenis de la novel·la.
[1] Le Goff, J. (1999). “Lo maravilloso en el
Occidente medieval”. A: Lo maravilloso y
lo cotidiano en el Occidente Medieval (pàg. 9-24). Barcelona: Gedisa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada