El Romanticisme.
Les
grans transformacions i canvis que van comportar tant la Revolució Industrial
com la Revolució
Francesa, feren aflorar una realitat molt diferent de la
pensada pels il·lustrats. Aquests canvis van desemmascarar la falsedat dels
valors il·lustrats de racionalitat, progrés i fe en la ciència. Així, cal
contextualitzar el Romanticisme com un primer moviment que sospita i posa en dubte les certeses il·lustrades. És en aquest
sentit, per exemple, que cal entendre, l'entusiasme dels romàntics per la
natura la qual fou paral·lel al seu pessimisme per l'abandó i la misèria de les
ciutats industrials.
Hi
havia, doncs, un esperit de rebel·lia
contra el món heretat. Al Romanticisme l’espantava el futur que la ciència i el progrés anunciaven i que es palesava
en la producció d’éssers artificials i insensibles. Per això plantejava un
retorn a la plena integració amb la
natura, a l’arbre de la vida del Paradís, al passat, i que comportà el descobriment de la personalitat històrica
de cada poble, l'estudi del seu passat, que tornà a fer-se present i que
arribà a desvetllar unes quantes consciències nacionals.
L’idealisme alemany.
Per
als filòsofs alemanys la
Revolució Francesa fou un esdeveniment únic i molt més
important que pels mateixos francesos. Contra el despotisme il·lustrat dels
prínceps alemanys, més despòtic que il·lustrat, proper i feixuc, les ànsies i
els anhels liberals que planejaven els francesos semblaven aleshores la gran
esperança per als filòsofs alemanys i per a tota la humanitat; fins i tot
s’arribà a mitificar a Napoleó.
La llibertat era el valor més
preuat, calia difondre-la, universalitzar-la; era la
“premissa més intrínseca” (Schelling) i la
clau de l’univers sencer. Tanmateix, tenia el seu origen en l’òrbita kantiana
del “sapere aude”, de la confiança en la raó i el progrés moral podia fer més
lliure a l’home. Així, “l’idealisme volgué ser la revolució convertida en cultura”
(Schelling), d’aquí que Marx
expressà, un temps més tard, que “la filosofia alemanya havia pensat la
revolució que els francesos havien fet” (UOC. Mòdul 3, HPCF II, pàgines 7, 8, 9
i 10).
Els conceptes de “sublim”,
“dialèctica” i “absolut”
En
el Romanticisme.
El
Romanticisme promogué la revisió dels valors estètics que defensava el
Neoclassicisme i la Il·lustració.
Davant les rígides normes d’allò que representava la bellesa, els romàntics hi
afegiren el concepte de sublim
-introduït per Kant-
forma grandiosa i obscura de la bellesa però difícilment explicable. Els
romàntics fusionaran els dos vessants, de manera que la bellesa romàntica
serà un concepte compost per elements contraris però que esdevenen
complementaris (serenitat-desordre, llum- obscuritat, heroic-tràgic, etc.). En
aquest sentit, cap altre poeta com Hölderlin
anuncià com ell que el fi de la vida era d'aconseguir la revelació del sublim i
que el sacrifici era el llenguatge del cor de l'home.
Pel
que fa a la dialèctica,
Hegel
intentà de superar Kant en establir i desenvolupar, harmònicament i
unitàriament, la dialèctica del pensament i la de l'ésser: l'esperit (com a
totalitat de l'ésser) es realitza, en la seva història, com a procés continu de
posició-afirmació (tesi), negació (antítesi) i anul·lació-conservació dels
contraris (síntesi).
El
moviment romàntic també promogué el subjectivisme, de manera que el jo prengué el protagonisme d’absolut. D’aquí
se’n dedueix que l’emoció, el sentiment i la imaginació foren elements cabdals
dins de l’estètica romàntica. També s’introduí, per primera vegada, el món
del no-conscient com a font d’inspiració artística, el coneixement sense límits
i l’ésser en el seva globalitat.
En
l’Idealisme alemany.
Una de
les característiques de l’idealisme fou l’entusiasme
pels valors de l’esperit. Així, la seva filosofia constitueix un intent per
explicar el món des de la idea. La realitat sensible ha de ser entesa des de la
intel·ligència i l’esperit.
Quan a
la dialèctica, el criticisme kantià,
en separar l'experiència fenomènica i la construcció racional que el subjecte
opera mitjançant les categories i les idees o ideals, declarà il·lusòria la
validesa de la dialèctica tradicional i n'establí una altra (dialèctica
transcendental) com a mètode per a desvirtuar l'elaboració racional d'idees
metafísiques.
Pel
que fa al concepte d’absolut,
l’idealisme comportà el ressorgiment de la metafísica mitjançant
l'absolutització del subjecte humà de coneixement. Els idealistes depassaren
els límits fixats per Kant per al subjecte i eliminaren l'obstacle que
representava la distinció entre fenomen i "cosa-en-sí" incognoscible
per a l’ésser humà. En aquest sentit, en Fichte
(idealisme subjectiu) el jo transcendental de Kant es convertí en un jo pràctic,
o productor, un subjecte actiu, autodeterminat i absolutament lliure; d’ell
sorgeix, per desenvolupament dialèctic, el no-jo, o el món. En Schelling
(idealisme objectiu), la identitat estava donada per endavant entre natura i
esperit, entre la cosa subjectiva i l’objectiva; la realitat és raó, i a tot
aquest tot l'anomenà absolut.
BIBLIOGRAFIA
CALVO
MARTINEZ, T.; NAVARRO CORDON, J. M. (1980): Historia de la Filosofía. Madrid:
Ediciones Anaya, S.A.
FERRATER
MORA, J.
(2006): Diccionario de Filosofía de bolsillo. Volumen 2. Madrid: Alianza
Editorial
GINER,
S.
(1982): Historia del Pensamiento Social. Barcelona: Editorial Ariel.
GEYMONAT,
L.
(2006). Historia de la
Filosofía y la Ciencia. Barcelona. Crítica, S.L.
HOBSBAWM,
E.
(2005). La era de la revolución 1789-1848. Barcelona. Crítica, S.L.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada