Seguidors

dissabte, 25 de gener de 2020

BORGES, Jorge Luis




"HISTORIA UNIVERSAL DE LA INFAMIA”

LITERATURA LLATINOAMERICANA
Diario El País / Pàgines: 142 / ISBN: 84-89669-24-4 / 2002.

Jorge Luis Borges és una de les figures més grans de la literatura en llengua castellana del segle XX. L'assaig i la narrativa van ser els gèneres que li van reportar el reconeixement universal. Dotat d'una vasta cultura, va elaborar una obra de gran solidesa intel·lectual sobre la base d'una prosa precisa i austera. Amb la seva prosa va manifestar un irònic distanciament de les coses i un lirisme delicat. 

Les seves estructures narratives alteren les formes convencionals del temps i de l'espai per crear mons alternatius de gran contingut simbòlic. Tots ells construïts a partir de reflexos, inversions i paral·lelismes. Així, els relats de Borges prenen la forma d'endevinalles o de potents metàfores de rerefons metafísic. 

Així, la majoria de les seves històries més populars planen sobre la naturalesa del temps, l'infinit, els miralls, els laberints, la realitat i la identitat; mentre altres es centren en temes fantàstics. Borges també explica històries més o menys reals de la vida sud-americana; històries d'herois populars, soldats, gauchos, detectius i figures històriques, barrejant la realitat amb la fantasia i els fets amb la ficció. 

“...Barroco es aquel estilo que deliberadamente agota o quiere agotar sus posibilidades y que linda con su propia caricatura...”, diu el mateix Borges en el pròleg de 1954 d’Història universal de la Infàmia. Així, els contes que integren aquesta història també responen a aquesta definició. 

Per les seves pàgines desfilen l'atroç Lazarus Morell, redemptor d'esclaus; Tom Castro i la seva inestable identitat; l'aguerrida vídua de Ching, comandant de quaranta mil pirates; Monk Eastman, pistoler dels Gangs de Nova York; l'assassí Billy el Nen d'Arizona; Hakim de Merv, tintorer emmascarat del Turquestan; i l’inaccessible mestre de cerimònies Kotsuké no Suké, funcionari japonès. Un relat de ganiveters portenys, "Home de la cantonada rosada", clàssic en la literatura de l'autor, i un apartat de sis textos sobre màgia completen el panorama d'iniquitat d’aquesta obra en diferents mitjans culturals.

De sorprenent afinitat amb el curt cinematogràfic i fins i tot amb el còmic, els contes d'Història universal de la infàmia comprenen una col·lecció de dolents genialment cruels i de personatges absurds a força de... barrocs.

Podeu trobar més informació a:

Cap comentari:

Publica un comentari