Seguidors

diumenge, 10 de març del 2024

MORALES MIRÓ, Marta

 


"GENERACIÓN DE CRISTAL”

LITERATURA CATALANA / SEGLE XXI

Editorial Talón de Aquiles / Pàgines: 63 / ISBN: 978-84-10058-50-7 / Edició: 2023.

 

En disciplines com la literatura, i en algunes altres arts, sovint s'ha utilitzat el concepte de generació. Habitualment, s’ha aplicat per classificar un grup d'individus més o menys de la mateixa edat i relacionats entre si. Tanmateix, aquests grups d’individus tenen algunes característiques comunes que els donen una identitat com a grup. Així, alguns dels elements o requisits necessaris per identificar a una generació serien: 1) coincidència dels naixements del grup en unes dates pròximes, 2) una formació intel·lectual similar, 3) l'existència d'un fort esdeveniment generacional que els hagi marcat d'alguna manera i els aglutini, 4) l'ús d'un llenguatge generacional propi i 5) un cert rebuig vers la generació anterior a la seva pel seu anquilosament. Així i per citar alguns exemples de la literatura, i especialment des del vessant acadèmic, hom ha categoritzat, entre d’altres: a la generació del 98, a la generació del 27, a la generació del 36, a la generació beat.  

Tanmateix, sociòlegs i científics socials, però també els mitjans de comunicació i darrerament, les xarxes socials, i en un sentit més ample, també han definit un conjunt de generacions que podríem resumir en les següents:


La Generació de Vidre

La Generació de Vidre, també coneguda com a Generació Z o post-millennials, és una categoria que s'ha utilitzat per descriure els joves nascuts entre mitjans i finals dels anys noranta i el 2011. Aquest terme sovint s'usa de manera pejorativa i despectiva per referir-s'hi com a un grup molt fràgil i sensible. Així, en aquest marc esbiaixat, algunes característiques associades amb aquesta generació són:

  • Tecnologia: La tecnologia i els seus avenços són una constant a la seva vida quotidiana.
  • Efímer: La seva vida social es desenvolupa principalment a les xarxes socials.
  • Fragilitat: Se'ls considera fràgils a causa de la percepció de poca autoritat i sobreprotecció.
  • Empatia: Se'ls critica per una suposada manca d'empatia.
  • Cultura: Mostren poc interès per la “lectura” i la cultura tradicional, encara que prevalen les seves habilitats audiovisuals.
  • Autoestima: Tenen baixa autoestima i busquen reconeixement constant.
  • Tolerància: Tenen poca tolerància a la crítica, al rebuig i la frustració.
  • Sensibilitat social: Són més sensibles als problemes socials i menys tolerants a les injustícies.
  • Intel·ligència emocional: Capaços de desenvolupar una major intel·ligència emocional.
  • Valors: Confien en valors com l'amistat, la valentia, la prudència, la temprança, la fortalesa i la justícia.

És important esmentar que aquestes característiques són generalitzacions i no apliquen necessàriament a tots els individus d'aquesta generació. A més, el terme generació de vidre pot ser controvertit i és important abordar-lo amb sensibilitat i comprensió envers les diverses experiències i perspectives dels joves.

 

Generación de Cristal de Marta Morales Miró

Fet i fet, pensem que tot aquest preàmbul serveix per contextualitzar millor el llibre de Marta Morales Miró. I és que el títol del seu llibre sembla tota una declaració d’intencions i absolutament definitori de la seva pertinença a la generació de vidre. I diem, sembla, perquè la finalitat de la Marta és una altra. Vegem-ho.

La jove autora, de vint-i-un anys, va publicar aquest llibre de poemes durant el 2023. El llibre està estructurat en un Prólogo (un poema), en quatre parts i en un Epílogo (que també és un altre poema). Les quatre parts s’organitzen i s’anomenen de la següent manera: Parte 1: La mirada en el espejo (6 poemes), dedicada al creixement personal i a la salut mental; Parte 2: El Glosario de emociones (8 poemes), consisteix en un glossari d’emocions; Parte 3: El “yo” contra el resto (7 poemes), comenta les relacions dels joves quan passen de l'adolescència a l'etapa adulta; i Parte 4: El desencanto como bandera (8 poemes), conté poemes reivindicatius sobre temes que inquieten la joventut d’avui dia com les xarxes socials, l'educació o el futur. Tanmateix, cal afegir, que a més d’aquesta equilibrada estructura, els poemes no són llargs i el llibre es llegeix molt fàcilment.

En conjunt, el contingut i la temàtica dels poemes contenen alguns dels trets característics de la generació de vidre que hem apuntat més amunt. Hi destaca el sentiment de buidor, d’insatisfacció general, de solitud, d’angoixa, d’ansietat, de crítica social, de cerca de respostes i de recerca de camins i possibilitats. Però el que fa la Marta és donar-li la volta als tòpics que caracteritzen a la generació de vidre. El que fa la Marta és fer un crit d’auxili sobre la seva generació. Constata problemàtiques, es rebel·la contra elles i utilitza la poesia com a mitjà d’expressió. Perquè la veu de la Marta és clara, directa, transparent i fuig d’ampul·lositats i retòriques estilístiques. Fet i fet, la poesia de la Marta és absolutament sincera i surt del cor, del sentiment. Potser per això és que estima la poesia.

Un compendi de tot això que comentem està resumit, sota el nostre parer, en el darrer poema del llibre (Epílogo) i que ens atrevim a reproduir aquí:

¿Hay poesía sin sufrimiento?

¿Hemos vivido si no hemos llorado?

 

En la desesperación hay esperanza

porque ¿si no te has perdido

cómo puedes encontrarte?

 

Respirar es suficiente

porque, sinceramente,

la vida cuesta.

 

No hay buenos ni malos caminos

porque tu definición

no está escrita en ninguna parte.

 

Sólo rota, herida y desolada

he escrito mis mejores poemas.

Sólo hundida y desorientada

he podido reconducir mis pasos.

 

Para construir algo nuevo

hay que derruir lo que ya había

y el dolor solo conduce

a una maravillosa palabra:

la posibilidad.

 

Ras i curt, la Marta no és una persona de vidre (trencadissa) sinó una jova, poetessa, que escriu sobre la seva generació i el seu temps. Parla de les seves pors, angoixes i preocupacions, però també sobre les seves fortaleses, sentiments i expectatives. I ho fa amb veu lúcida, clara i directa. Des d’aquest espai volem encoratjar a la Marta que continuï escrivint i, especialment, cercant possibilitats.

 

Si voleu més informació la podeu trobar a:

Una generació de vidre?, per Xavier Diez, a EL MÓN (25-11-2022)

Radiografía de la generación de cristal: ¿realmente los jóvenes son hoy menos resistentes?, ¿sus padres lo tuvieron más fácil?, per Lois Balado, a LA VOZ DE GALICIA (17-01-2023)

Las señas de identidad de la “Generación de Cristal”, per Imma Badia Camprubí, a FEUSO (26-04-2023)

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada