"FRANKENSTEIN, O EL PROMETEU MODERN”
LITERATURA ANGLESA / SEGLE XIX
Edicions de La Magrana / Pàgines: 203 / ISBN:
84-7410-121-2 / Quarta edició: novembre de 1986.
Frankenstein, o el Prometeu
modern està
composta per tres narracions concèntriques. A la primera, Robert Walton explica
a la seva germana, en les seves cartes, el seu viatge al Pol Nord. En una
d'aquestes cartes s'insereix la narració de Víctor Frankenstein a Walton, que
inclou al seu torn la narració del monstre a Víctor Frankenstein. La seva
estructura, de caixes xineses, respon al gènere epistolar tan de moda al segle
XVIII.
Víctor
Frankenstein és el modern Prometeu, el protagonista que rep el foc de la vida i
que és capaç de crear, molt al seu pesar, un monstre sense nom. "...Durant gairebé dos anys havia treballat
infatigablement amb l'únic propòsit d'infondre vida a un cos inert. Per això
m'havia privat de descans i de salut...", confessa Víctor.
Aquesta
obra conté serioses i profundes implicacions ideològiques, tot i la primerenca
edat que tenia Mary Shelley quan la va escriure. Fet i fet, conté aspectes
latents de la crisi social, religiosa i metafísica de la història d'Occident a
partir de la Revolució Francesa. Aquesta obra és fruit també de les complexes
experiències que la seva autora tenia el 1816. El 1831 va fer uns canvis
bastant profunds en l'obra. Aquesta és una mostra de les contradiccions,
idealismes, rebel·lia i frustracions que Mary Godwin Wollstonecraft
Shelley tenia, entre altres coses, amb totes les implicacions dels tres
cognoms: el seu pare va ser el filòsof polític William Godwin, la seva mare fou la feminista
Mary
Wollstonecraft i el seu marit va ser el poeta romàntic Percy Shelley.
De
fet, l’obra de Shelley cal situar-la en la tradició de la novel·la romàntica i
gòtica. El Romanticisme anglès es va donar al mateix temps que molts
esdeveniments històrics importants. Aquesta època abasta des de l'última dècada
del segle XVIII fins aproximadament 1824, any en què va morir Byron. En aquest moment, la
monarquia autocràtica de Jordi III
amenaçava la supervivència del sistema democràtic i liberal anglès i la
victòria independentista dels EUA el 1783 va demostrar que es el règim
necessitava una reforma. Es demanava una representació més àmplia al Parlament,
reducció d'impostos, millors serveis públics i major agilitat administrativa
entre altres coses.
Aquesta
obra està ambientada al segle XVIII. Encara que no se sap exactament a quines
dates es refereix, sembla que el que li passa a Frankenstein abans de la mort
de la seva dona, el seu pare i el seu germà, passi a principis de segle. Tots
els àmbits existents, tant el social, com el polític o l'econòmic, estaven
començant a patir petits canvis.
La
caiguda de la Bastilla el 1789 va representar el senyal d'esperança de
l'abolició dels privilegis feudals, que van comportar a aquests canvis. Els
descobriments científics també estimulaven aquesta sensació de canvi, ja que
l'especulació sobre la possibilitat que el cos humà es pogués perfeccionar, provocava
en els pilars del Classicisme una certa inestabilitat. En aquesta obra es veuen
exemples de tot això. Respecte als avenços científics, aquests estaven
relacionats amb la química i les ciències naturals; això es veu explicat a
l'obra en el moment en què Víctor Frankenstein s'estudiarà lluny de la seva
llar.
En
l'àmbit socioeconòmic, amb la Revolució Industrial, Anglaterra anava molt
avançada, arribant a ser la primera potència europea a finals del segle XIX.
Des de mitjans del XVIII, la majoria d'indústries havien anat incorporant
millores tècniques, algunes d'elles degudes a la màquina de vapor, símbol del
canvi d'una societat rural a una industrialitzada. La tancada economia anglesa,
es va obrir gràcies als tèxtils, que seguien fent anar els molins amb energia
hidràulica. Com que la història transcorre en aquest moment en què tot i que
s'estaven produint canvis, encara havia llocs on tot seguia com abans. Per això
no és d'estranyar la manera de vida dels De Lacey, que conreaven el camp, com
arrendataris, tal i com es feia en l'època del feudalisme.
Tots
els sectors començaven a reflectir el progrés. En qüestions geogràfiques es va
descobrir Austràlia, i es va travessar l'Antàrtida. D'aquí a que no sigui
estrany el propòsit que té Robert Walton d'arribar a l'Oceà Pacífic Nord a
través dels mars que envolten el Pol. Aquesta ruta ja s'havia intentat
anteriorment el 1533 i 1580. Com que hi ha una cartografia més precisa, es va
afavorir el comerç amb l'Índia, aconseguint així estimular el creixement de la
indústria cotonera a Anglaterra.
El
treball en les mines es va facilitar gràcies al condensador separat de James
Watt, que redundava en una major producció de carbó. Els mitjans de comunicació
es van desenvolupar de manera considerable, de manera que el trasllat de
mercaderies no fos tan difícil. Els continus viatges de tots els personatges,
són fruit d'aquestes xarxes de comunicació, que si no haguessin millorat, no
haurien permès que els personatges, entre ells Frankenstein, viatgessin Europa
amb tanta facilitat. L'ampliació de les xarxes de comunicació van fomentar el
creixement d'indústries en ciutats ja existents; moltes d'elles es van
anomenant al llarg de tota l'obra, i entre 1800 i 1830 moltes d'aquestes
ciutats van duplicar la seva població.
Això
va portar amuntegament, condicions insalubres de vida, escassetat de menjar, mà
d'obra barata, i miserables condicions de vida per a la classe treballadora,
que començava a preparar el moviment sindicalista que quedaria configurat en
els sindicats anomenats "trade unions".
Però les noves xarxes de comunicació, també van millorar la propagació d'idees
i de la cultura, i l'ús del pamflet arriba al seu moment àlgid tot i que es portava
usant des de l'època isabelina. En aquests pamflets es porta a terme el gran
debat sobre la Revolució francesa al voltant de l'any 1790.
Tot
i que en el moment en què està ambientada l'obra el nivell d'analfabetisme era
bastant elevat, no es cita cap personatge rellevant que no sàpiga ni llegir ni
escriure. Gairebé tots els personatges de l'obra tenen un ampli bagatge
cultural i molta educació, fins i tot el monstre. Tots parlen amb molt bones
formes, i fent referències a textos de diferents autors i de diferents branques
de la ciència i la cultura. A més gairebé tots ells saben més d'un idioma, la
qual cosa intenta demostrar que tots ells tenen la ment oberta, i que no es
tanquen en els seus mons, com si aquests fossin els únics que són vàlids.
Els
diaris i periòdics setmanals circulaven per tot el país i es llegien amb gran
atenció. Moltes vegades es veien pressionats i sancionats pel govern, que els
veia com perillosos òrgans polítics malgrat la seva petita tirada. Quan la
novel·la va sortir publicada el 1818, es va qualificar com a "Blackwood Magazine" com una
"obra magnífica, sent l'autora una dona".
Tot
això ho hereten els romàntics, per això els seus punts de vista i les seves
tècniques són tan diferents de les dels classicistes. Robert Walton diu: "Em pots titllar de romàntic, (...) però
trobo molt a faltar a un amic", d'aquesta manera Shelley introdueix el
moviment Romàntic al lector. Posteriorment es citen alguns fragments d'alguns
autors romàntics. Als romàntics de l'època dels Selley, Byron i Keats, se'ls
afegeix un gran vitalisme i un element de displicència i rebel·lia, fruit de
les actuacions de Napoleó, que frustraven els ideals de la Revolució, i un
menyspreu cap a la moral burgesa establerta.
Gairebé
tots els personatges són o van ser membres pròspers de la burgesia, i gairebé
cap d'ells surt ben parat en l'obra. Aquest és un exemple d'aquest menyspreu
que els romàntics sentien cap a la burgesia.
Un
dels propòsits de l'autora en escriure l'obra, segons el pròleg, era posar de
manifest "la bondat de l'amor
familiar". D'aquí al fet que dediqui l'obra al seu pare William
Godwin, i que el símbol del foc, que representa en general la calor familiar,
reaparegui constantment i en els moments més significatius de l'obra.
Al
llarg de l'obra es veuen exemples en què els individus que provenen d'una
família tancada, són individus incapaços d'orientar fora d'aquest empara
familiar, i que només envoltats dels seus són completament feliços, sense notar
tan sols un petit buit en el seu interior. Amb tenir a la seva família no
necessiten res més. Per exemple, quan Frankenstein arriba a Ingolstadt i/o
Escòcia mostra una certa incapacitat per relacionar-se amb desconeguts, i
l'aversió cap a tals companyies.
Sembla
que Shelley, a més intenti demostrar que tot individu que viu a una família en
què no hi hagi una mare, i en la qual la família sigui un nucli tancat, aïllat
de la resta de la societat i autosuficient, només produeix individus
desequilibrats mental i emocionalment . D'aquesta manera, amb les seves idees
cultes i progressistes, proposa una reestructuració de la família amb forts
llaços afectius, en què el paper de la dona quedi més potenciat. Els pocs
personatges femenins són molt menys cultes que els masculins, i són símbols
d'abnegació i sacrifici, però també de passivitat.
El
fet que Mary Shelley no conegués l'afecte matern, ja que quan va néixer va morir
la seva mare, i la seva madrastra i ella mai es van portar bé, pot ser el
causant que Frankenstein sigui una
novel·la en la qual no hi ha mares, totes moren sent nens, tant Víctor
Frankenstein, com Elizabeth, Robert Walton, els De Lacey i Safie. La vida
d'Elizabeth té un cert paral·lelisme amb la de Mary Shelley, ja que les dues es
van quedar sense mare de petites, i els seus pares es van casar amb altres
dones. L'únic personatge central que escapa de la destrucció final és Walton,
que sempre havia tingut la tutela de la seva germana Margareth Saville.
La
majoria dels pares que surten a l'obra són una mica tirànics, per exemple, el
pare de Walton li prohibeix ser mariner, el de Clerval que vagi a estudiar, i a
fer-se un home més culte a Ingolstadt, i el pare de Safie traeix a la seva
pròpia filla. En canvi, Beaufort i Lavenza, que són els menys autoritaris
semblen estar despreocupats pel futur de les seves filles. Víctor Frankenstein
fa de pare i mare a la vegada, el producte de la seva creació es nega a veure
sol i sense una companya, d'aquí que li demani una criatura com ell, perquè no
li rebutgi per la seva deformitat, però de diferent sexe , de manera que li
faci companyia al llarg de la seva vida.
A
Frankenstein es poden trobar
contínues al·lusions al suïcidi. Això té alguna cosa de preludi autobiogràfic,
ja que no només és va suïcidar la seva germanastra, Fanny Imlay, i Harriet, la
dona de Shelley, sinó que el 1895 es va intentar suïcidar Mary Wollstonecraft al
veure’s abandonada per Imlay. La vida d'aquesta autora es va veure contínuament
marcada per la mort, des avortaments i suïcidis fins naufragis: Shelley va
morir ofegat.
Però
malgrat tot això, el fantàstic predomina sobre la realitat, i l'estrany sobre
el comú, al llarg de tota l'obra. D'aquesta manera es produeix una certa por en
el lector. Sembla que les intencions de Shelley no són les d'escriure una
novel·la de ciència ficció en crear un monstre. En cap moment de l'obra trobem
que l'autora hagi ni tan sols intentat envoltar la creació del nou ser d'una
mitjana versemblança. Això es veu en com s'explica tot, per exemple, ni tan
sols es molesta a explicar com va aconseguir Frankenstein els membres per a una
anatomia tan gegantina.
El monstre
El
monstre que neix de la matèria inert va transformant al ser humà a mesura que
adquireix el llenguatge. Se li esmenta en l'obra com "monstre", "aquell
ésser", "la criatura",
"horrible hoste", "demoníac ser" ... i, encara que
neix innocent, la seva soledat i l'horror i el menyspreu que produeix la seva
contemplació a les altres persones li van convertint en un ésser brutal.
Persegueix a Frankenstein, destrueix la seva família i és posteriorment
perseguit pel seu creador que, responsable de la seva obra, tracta d'evitar
altres mals que la criatura pugui causar.
El
monstre mai no rep un nom, que el faria humà, el que suposa l'inici de la seva
desgràcia. Aquí es diferencia el científic dels déus creadors, així com en
l'abandó de la seva criatura. Actua com un pare negligent, repetint la seva
història, en un tema molt típic del segle XIX (present per exemple en la
infància dibuixada per Charles Dickens, plena d'orfes): qui no és estimat,
no dóna amor i la manca d'amor engendra odi i destrucció, com justifica la
criatura en diverses ocasions on es troba amb el Víctor. Aquest és doblement
culpable, ja que no repara la seva falta fent-li una companya i donant-li així
companyia.
A
la novel·la el monstre és descrit com una espècie de gòlem gegantí amb els ulls
brillants i molt de pèl, a diferència de la icona popularitzada pel cinema. Tot
i aquest aspecte, és una barreja d'ésser terrorífic i llastimós, una visió
pròpia del romanticisme, on el mal i els éssers marginals són vistos com a
nobles. Igualment el científic manté un caràcter ambivalent, allunyant-se de la
fe en la raó i la ciència de la Il·lustració precedent.
Una novel·la amb moltes lectures
El
text explora temes com la moral científica, la creació i la destrucció de la
vida, així com l'audàcia de la humanitat en relació amb Déu. D'aquí, el
subtítol de l'obra: el protagonista intenta rivalitzar en poder amb déu, com
una mena de Prometeu modern que arrabassa el foc sagrat de
la vida a la divinitat. Hi ha qui afirma que va ser el primer text del gènere
de ciència-ficció. D’altres temes que es poden constatar són:
- El principi de la vida i el mite de la creació.
- La llibertat i la responsabilitat.
- La presència del sobrenatural i del horrible i de la proposta científica.
- La manca de neutralitat de la ciència.
- La imaginació i la raó. L'emoció i l’ intel·lecte.
- La instrucció i la necessitat d’independència de les dones.
- La formació de la personalitat en la relació amb altres persones.
- L'ànsia de saber.
- La creació i la destrucció dels nostres propis monstres.
- El bon salvatge i la corrupció de la innocència.
- El conflicte entre el creador i la criatura, entre el pare i el fill.
- El rebuig de la pena de mort.
- L'exaltació de l'amistat.
Un dels temes fonamentals és l'hybris o orgull excessiu, que fa que el
científic es vulgui igualar a Déu i pretengui donar vida, una cosa que només és
pròpia de divinitats i, en un altre pla, de les dones (l'autora estava
fortament influïda per la seva mare, Mary Wollstonecraft, precursora del feminisme). Es crea així un
arquetip, el del científic boig.
La
riquesa de significats de Frankenstein o
el Prometeu modern ha donat lloc a múltiples interpretacions ja que, segle
i mig després que una jove de divuit anys la va escriure, es segueixi portant
al cinema, al teatre o a altres mitjans d'expressió com el còmic.
Per
cert, excel·lent traducció de Quim Monzó en aquesta edició. I una errada en la
portada: el cognom de l'autora (el correcta és SHELLEY)
Actualitzat a 08/10/2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada