"NADA”
LITERATURA ESPANYOLA / SEGLE XX
Diario El País, S.L. / Pàgines:
287 / ISBN 84-9815-005-1 / Edició: 2004.
Carmen Laforet
és una escriptora poc coneguda dins de la història de la literatura en
llengua castellana. La seva breu obra ha ajudat a aquesta desconeixença. I
probablement també que fos una escriptora catalana en llengua castellana: coses
del país, del d’aquí i del d’allà.
Nada
fou la seva primera novel·la. Escrita l’any 1944, quan l’autora només tenia 23
anys, va guanyar el Premi Nadal del 6 de gener de 1945, en ple franquisme.
Sembla que la novel·la obtingué, de forma ràpida, un gran èxit de crítica i de
públic.
I és que Nada és
una senzilla novel·la però una immensa obra. L'obra es desenvolupa a Barcelona, lloc on la jove Andrea, de tan sols 18 anys, entusiasta, innocent i amb gran
afany de superació, decideix que transcorri el seu any vinent a la Universitat.
Però el que per a ella suposa un canvi de vida excitant resulta un absolut
desengany: a partir d’aquest moment haurà de patir angoixants situacions que la
conduiran a la seva maduresa. Andrea s'enfronta a la societat burgesa i
conservadora dels primers anys de la postguerra, sotmesa al franquisme i carregada
de fam, en la qual les dones no tenien dret a desitjar, ni tan sols a
superar-se, sinó que havien de reconèixer-se com purs objectes destinats
únicament a la maternitat. Lluir dol després de la mort d'un ésser estimat era
la norma entre les dones, i el suïcidi era considerat com un acte
menyspreable, ja que era impropi d'un cristià atemptar contra la seva vida.
Andrea vivia alternant diàriament dos espais raonablement dispars: d'una banda,
la casa familiar al carrer d'Aribau, en la qual regnaven la violència i la fam;
l'altra, la Universitat, plena d'entreteniment, companyonia i goig, necessaris
per evadir i reduir la seva angoixa.
La novel·la, doncs, arriba a crear una atmosfera tan asfixiant que
aconsegueix traspassar el paper i arribar al lector. Quan en l'ambient opressiu
d'aquesta casa fosca del carrer Aribau, tancada, bruta i pudent, en aquesta
espècie de microcosmos, algun dels personatges li pregunta a Andrea què li
passa, què pensa, què sent, sovint s'obté la mateixa resposta: "nada".
Carmen Laforet s'avança al
seu temps amb una prosa intimista i fotogràfica, en la qual es descriu
perfectament la Barcelona de l'època. L'autora utilitza per a això recursos
propis de l'impressionisme. Com a mostra d'aquests recursos impressionistes, a Nada
hi predomina la descripció. La protagonista es fixa en tot allò que l'envolta a
la seva arribada a Barcelona; transmet una visió totalment subjectiva, ja que
no descriu els objectes tal com són, sinó que ho fa com ella els percep,
aportant-nos les seves sensacions i emocions. Fet i fet, una gran novel·la.
Podeu trobar més
informació a:
Carmen
Laforet, la escritora grafológica.
La Vanguardia, 6 de gener de 2015.
Todo
sobre la chica de “Nada”.
El País, 15 de maig de 2010.
Actualitzat: 10/12/2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada