Cal
retenir l’anàlisi de Joan Campàs, que fa a Escriptures Hipertextuals.
Aprendre a llegir i a escriure a la Galàxia Internet (pàg. 12 i 13), sobre “...
el període de la història de les ciències inaugurat per Descartes i Galileu...”.
Diu que “... està col·locat sota el signe de la simplificació i l’ordre...”.
I afirma que “... Des del segle XVI, l’aproximació racionalista al
coneixement s’ha basat en les certeses que la ciència tenia com a objectiu
construir. A partir del segle XVII, els humans consideren la natura per a
descobrir-hi les lleis que la governen...”
“... Aquesta
nova actitud que marca l’inici de l’aventura del pensament occidental té
diverses conseqüències:
- distancia el subjecte pensant (res cogitans) de la realitat sobre la qual es pensa (res extensa),
- estableix una ruptura entre ciència i filosofia i posa el coneixement sota l’imperi de tres grans principis el conjunt dels quals constitueix el que es pot anomenar paradigma de la simplificació.
1)
El primer principi és el de la disjunció, que considera que l’objecte del
coneixement ha d’estar separat del subjecte que coneix, i que cada disciplina
s’ha de constituir de manera autònoma.
2)
El segon principi és el de reducció, que privilegia el coneixement dels
constituents d’un sistema més que la seva globalitat.
3)
El tercer principi és el d’abstracció, que ho remet tot a equacions i fórmules
que governen entitats quantificades. La natura, segons Galileu, és “un llibre
escrit en caràcters matemàtics”, i Descartes somniava en “una Física que fos
tot geometria”.
Des
de Plató, el pensament occidental ha anat a la recerca d’un principi d’ordre
que justifiqués i expliqués l’ordre de l’Univers. L’observació dels planetes i
el descobriment de la regularitat dels seus moviments suggerien, en efecte, que
l’Univers era regit per lleis. La gravitació universal newtoniana va ser
decisiva (si existeixen l’ordre i els sistemes ordenats, cal que hi hagi un principi
ordenador o un subjecte ordenador: per a Newton encara és Déu, per a Laplace és
la “necessitat immanent”). Els esforços adreçats a desxifrar aquest ordre van
dur savis i filòsofs a simplificacions que han permès, sens dubte, grans
progressos en el coneixement científic, però ha comportat també el rebuig de
tot allò que semblava contravenir l’ordre buscat. Nocions com temps
irreversible, atzar objectiu, complexitat, etc. foren eliminades de l’horitzó
conceptual del pensament occidental. A més, aquesta aproximació determinista va
permetre elaborar presentacions relativament fixes i progressives dels
aprenentatges. Fins al segle XIX foren la literatura i l’art els que assumiren
la funció de traduir i fer sentir la complexitat del món, dels éssers i de les
societats. La frontera entre “cultura científica” i “cultura lletraferida”
quedava, així, consolidada...”
Però
l’aparició de la complexitat, del paradigma de la complexitat, a principis del segle XIX faran trontollar
aquestes idees d’un món ordenat, de certeses matemàtiques i de determinisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada