La
reacció, a voltes amb força violència, viscuda a Catalunya desprès de la
Sentencia del Tribunal Suprem del judici del procés ha generat anàlisis de tots colors i orientacions polítiques.
En aquest sentit, estic molt d’acord amb l’article que publica avui, a La
Vanguardia, el professor Manuel
Castells: Explosiones
sociales.
Etiquetes
ANTROPOLOGIA
(3)
CIÈNCIA POLÍTICA
(6)
CINEMA
(18)
CITES
(1)
COMENTARIS
(80)
CRITICA LITERARIA
(1)
DIDÀCTICA
(2)
ECONOMIA
(6)
ÈTICA
(2)
FILOSOFIA
(59)
GEOGRAFIA
(1)
GLOBALITZACIÓ
(10)
HIPERTEXTUALITAT
(21)
HISTÒRIA
(45)
HISTÒRIA ANTIGA
(5)
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
(23)
HISTÒRIA D'ESPANYA
(14)
HISTÒRIA DE CATALUNYA
(13)
HISTÒRIA DE L'ART
(12)
HISTÒRIA DE ROMA
(5)
HISTÒRIA MEDIEVAL
(3)
HISTÒRIA MODERNA
(4)
Invasió russa d'Ucraïna del 2022
(2)
ISLAM
(10)
LITERATURA ALEMANYA
(4)
LITERATURA ANGLESA
(15)
LITERATURA CATALANA
(19)
LITERATURA CLÀSSICA
(11)
LITERATURA ESPANYOLA
(28)
LITERATURA FRANCESA
(8)
LITERATURA ITALIANA
(3)
LITERATURA LLATINOAMERICANA
(5)
LITERATURA MEDIEVAL
(14)
LITERATURA NORD-AMERICANA
(11)
LITERATURA NÒRDICA
(1)
LITERATURA RUSA
(1)
LLIBRES
(171)
MODERNITAT
(9)
MÓN ACTUAL
(50)
MÓN CLÀSSIC
(16)
MÚSIQUES
(2)
NEOLIBERALISME
(5)
NIETZSCHE
(10)
NOU REALISME
(5)
NOVEL·LA HISTÒRICA
(15)
PEDAGOGIA
(2)
PERSPECTIVA DE GÈNERE
(5)
POESIA
(5)
POST
(40)
POSTMODERNITAT
(16)
PRESOCRÀTICS
(3)
PROCÉS CATALUNYA
(14)
PSICOLOGIA
(1)
RACIONALISME
(2)
ROMANTICISME
(6)
SOCIOLOGIA
(5)
TEORIA DE LA CULTURA
(1)
TEORIA DEL CONEIXEMENT
(13)
ULTRADRETA
(7)
Seguidors
dissabte, 26 d’octubre del 2019
dissabte, 12 d’octubre del 2019
GREENE, Graham
"EL PODER Y LA GLORIA”
LITERATURA ANGLESA / SEGLE XX
Diario El País / Pàgines: 330 / ISBN: 84-89669-32-5
/ 2002.
El
Poder y la Gloria
és considerada per molts crítics literaris com la gran obra de Graham Greene
(1904-1991), la seva obra mestra. Aquella en què va posar tot el seu esforç per
plasmar les seves grans inquietuds morals i filosòfiques sobre el món que ens
envolta i que sempre li van preocupar molt.
Etiquetas:
LITERATURA ANGLESA,
LLIBRES
diumenge, 22 de setembre del 2019
BATLLE, Carme
"L’EXPANSIÓ BAIXMEDIEVAL"
HISTÒRIA DE CATALUNYA. Volum III
HISTÒRIA DE CATALUNYA. Volum III
HISTÒRIA CATALUNYA (SEGLES XIII i XIV)
Edicions 62 / Pàgines: 492 / ISBN: 84-297-2784-1
/ 1ª Edició: maig 1988.
La Història
de Catalunya, publicada per Edicions 62 entre 1987 i 2003, és, sense cap
mena de dubte, una de les obres de referència sobre la història del nostre
país. Dirigida per Pierre
Vilar, consta de deu volums, que comprenen les etapes que van des dels
primers pobladors fins als anys vuitanta del segle XX[i].
Cada període està redactat per diferents especialistes i tots amb pròleg de
Pierre Vilar.
Precisament, una de
les parts fonamentals de tota l’obra són les introduccions fetes per Pierre
Vilar. L’historiador identifica i planteja les problemàtiques de cada període.
Tanmateix assenyala llacunes i qüestions a resoldre. A partir de les seves
premisses, els autors de cada volum resolen els interrogants establerts per
Vilar.
En el cas de L’expansió baixmedieval, Carme Batlle
analitza aquest període, dels segles XIII i XIV. Aquesta etapa es caracteritza
per una expansió i una crisi i davallada (militar, política, econòmica i
demogràfica) que Catalunya va experimentar amb molta més intensitat que molts
dels seus veïns.
Etiquetas:
HISTÒRIA DE CATALUNYA,
HISTÒRIA MEDIEVAL,
LLIBRES
dimarts, 20 d’agost del 2019
LA POSTMODERNITAT (V): la superestructura del nostre temps?
El concepte de Modernitat
ha estat vinculat al moviment il·lustrat del segle XVIII. Anava unit a la
confiança en el progrés de la Humanitat mitjançant un coneixement recolzat per
la ciència i materialitzat en la tecnologia. Segons aquest moviment, la raó era
l'instrument que ens permetria un saber cert de nosaltres mateixos i de la
realitat. Aquest coneixement era la clau de l'emancipació humana, el seu
alliberament de les cadenes de la ignorància, del dogmatisme i de la
superstició. Aquest desenvolupament permetria una progressiva racionalització
de la societat i un major control de la Humanitat sobre la Naturalesa, arranjant
progressivament els mals que assolen al nostre món.
Etiquetas:
COMENTARIS,
FILOSOFIA,
MÓN ACTUAL,
POSTMODERNITAT
divendres, 16 d’agost del 2019
IL·LUSTRACIÓ, REVOLUCIÓ FRANCESA I EL TERROR
La
Il·lustració començà a prendre forma amb la Revolució Anglesa
de 1688. L’èxit econòmic de la Revolució Industrial, que va permetre el
canvi de marc polític on es passà d’una societat d’estaments a una d’altra de
protoliberal basada en conceptes il·lustrats, fou la causa d’un primer fort
impuls que les idees il·lustrades reberen per tot arreu.
Etiquetas:
COMENTARIS,
FILOSOFIA,
HISTÒRIA,
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA,
HISTÒRIA MODERNA
dimarts, 13 d’agost del 2019
IL·LUSTRACIÓ: ALGUNES CARACTERÍSTIQUES
L’estat actual dels
estudis sobre la Il·lustració[i]
ja no posa en dubte la seva diversitat, pluralitat de matisos, diferents ritmes
i localitzacions. En un sentit ampli la podríem definir com un fenomen cultural
en el qual es creà un nou marc d’idees sobre l’home, la societat i la natura.
Amb la racionalitat com a instrument, posà en dubte els conceptes existents,
molt enquistats, sobre la visió tradicional del món, dominada especialment pel
cristianisme. Fet i fet, podríem afirmar que aquest nou marc establí una manera
moderna de pensar la societat.
Etiquetas:
COMENTARIS,
FILOSOFIA,
HISTÒRIA,
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA,
HISTÒRIA MODERNA
dilluns, 15 de juliol del 2019
BERLIN, Isaiah
“SOBRE LA LIBERTAD. Dos conceptos de libertad”
Hª DEL PENSAMENT / SEGLE XX
Isaiah Berlin (1909-1997) va ser professor i
assagista. Va néixer a Letònia i es va nacionalitzar a Anglaterra. Es va ocupar
d’estudiar teoria política i social, però se'l reconeix, sobretot, com a
historiador de les idees. La seva primera gran obra va ser una biografia
de Karl Marx, publicada el 1939.
Va treballar
en el Servei Britànic d'Informació, amb seu a Nova York, durant la Segona
Guerra Mundial i, després, a l'Ambaixada d'Anglaterra a Washington, on havia de
redactar informes setmanals sobre política interna i assumptes nord-americans.
Va ser nomenat cavaller (Sir) el 1957, president fundador del Wolfson College
d'Oxford i president de l'Acadèmia Britànica.
Henry Hardy, un antic
estudiant d'aquest college, va estar compilant i editant la correspondència i els textos (articles,
conferències i capítols de llibres) de Berlin, molts dels quals eren inèdits o
estaven perduts en revistes o llibres d'homenatge. Fins ara s'han publicat 17
volums amb els escrits de Berlin.
Etiquetas:
CIÈNCIA POLÍTICA,
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA,
LLIBRES
dilluns, 24 de juny del 2019
WELSCH, Wolfgang
"HOMBRE Y MUNDO. Filosofia en perspectiva
evolucionista”
FILOSOFIA /Hª DEL PENSAMENT/TEORIA DEL CONEIXEMENT/MODERNITAT/POSTMODERNITAT
Editorial Pre-Textos
/ Pàgines: 217 / ISBN 978-84-15894-63-6 / Novembre
2014
En els anys vuitanta
del segle XX, Wolfgang
Welch va donar-se a conèixer entrant de ple en la discussió sobre la
filosofia postmoderna. Amb la publicació, el 1987 de Nuestra modernidad postmoderna, Welsch plantejava que no s’havia
d’entendre la filosofia postmoderna com un antimodernisme, sinó com la forma contemporània
de la Modernitat [i]. Però
amb el temps, Welsch també s’ha adonat que la Modernitat té problemes i molts
interrogants. I que molt probablement seria possible una anàlisi sobre la seva superació.
Així, Hombre y Mundo. Filosofia en
perspectiva evolucionista (2012) és el resultat de la seva reflexió.
Etiquetas:
FILOSOFIA,
LLIBRES,
POSTMODERNITAT,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
diumenge, 2 de juny del 2019
QUÈ ESTEM CONSTRUINT? (IV). EL MAMBO INDEPENDENTISTA
D’entrada
i per ser honest, he de manifestar la meva admiració pels articles de Jordi LLovet
[1].
Els seus escrits són una barreja d’originalitat, de relació d’idees, un pou de
saviesa i una fina ironia: peces d’una finíssima rellotgeria absolutament
articulada i argumentada. Val a dir també que coincideixo en molts dels seus
plantejaments. Fet i fet, és un plaer llegir els seus articles.
Etiquetas:
COMENTARIS,
MÓN ACTUAL,
PROCÉS CATALUNYA
dissabte, 4 de maig del 2019
BLASCO, Josep Lluís ; GRIMALTOS, Tobies
"TEORIA DEL CONEIXEMENT”
FILOSOFIA /Hª DEL PENSAMENT/ TEORIA DEL CONEIXEMENT
Publicacions
de la Universitat de València (PUV) / Pàgines: 215 / ISBN 84-370-5736-1 / 2003 Segona Edició.
Aquest és un llibre
de referència sobre la teoria del coneixement o epistemologia i un manual de
lectura obligada pel món acadèmic i universitari en l’àmbit que ens ocupa.
La contraportada del
llibre ens diu: “...El conreu sistemàtic dels problemes relatius al coneixement humà és una
característica substantiva del pensament modern. Tanmateix, històricament, la
tradició filosòfica a les universitats espanyoles s'ha mostrat molt deficitària
en aquest camp. La introducció de l'epistemologia moderna, i de la modernitat
en general, al pensament espanyol ha estat un procés complex i ple
d'entrebancs. A partir dels anys setanta del segle XX es va iniciar un període
de renovació molt intens que va canviar radicalment el panorama. En l'àmbit de
la teoria del coneixement, l'aportació de Josep
Lluís Blasco hi va ser de les més destacades [...]. El reconeixement al
magisteri del professor Josep Lluís Blasco (1940-2003) és àmpliament compartit
per diverses promocions de titulats en filosofia. Avui aquesta edició té el
valor afegit de ser un testimoniatge més al qual suma de grat les seus
aportacions el professor Tobies
Grimaltos, atesa la seua vinculació personal i doctrinal amb Josep Lluís
Blasco...”
Etiquetas:
FILOSOFIA,
LLIBRES,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
divendres, 19 d’abril del 2019
FERRARIS, Maurizio
“MANIFIESTO DEL NUEVO REALISMO”
FILOSOFIA /Hª DEL PENSAMENT/ TEORIA DEL CONEIXEMENT/ NOU REALISME
Biblioteca
Nueva / Pàgines: 182 / ISBN 978-84-9940-729-6 / 2013
El Manifesto del nuevo realismo del filòsof
italià Maurizio
Ferraris s’inscriu en l’anomenat nou
realisme filosòfic o realisme
especulatiu. El seu títol ja és prou revelador i agosarat: ens remet al de
Marx. L’assaig desenvolupa una crítica contra tot el que és la filosofia moderna
i postmoderna: tota la filosofia dels darrers tres-cents anys; quasi res!!!
De fet, no hi ha
dubte que per Maurizio Ferraris la postmodernitat relativitzant és un període del
pensament que ja hem de superar. Ferraris és un testimoni de la insatisfacció
que experimentem molts pel que fa als excessos d'idees com, per exemple, les de
Bruno Latour quan va
assenyalar que Ramsès II no podia haver mort de tuberculosi perquè aquesta
encara no s’havia descobert en aquell període. No obstant això, Ferraris es
comporta encara com un postmodern: per exemple, quan assumeix que la tasca de
la filosofia ha de seguir amb la deconstrucció
dels grans relats moderns, o quan vol trencar amb l'epistemologia moderna,
sense pensar en la dificultat que és rebutjar l'herència en la qual un es va
formar. I és que la lectura de Ferraris va molt bé pel que ell rebutja, però no
així per les seves propostes.
Etiquetas:
FILOSOFIA,
LLIBRES,
NOU REALISME,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
diumenge, 7 d’abril del 2019
HARMAN, Graham
"HACIA EL REALISMO ESPECULATIVO. Ensayos y conferencias”
FILOSOFIA /Hª DEL PENSAMENT/ TEORIA DEL CONEIXEMENT/ NOU REALISME
Caja Negra
Editora / Pàgines: 292 / ISBN 978-987-1622-35-1 / 2015
En l’àmbit de la
filosofia, l’origen del nou
realisme o realisme especulatiu
fou l’obra del filòsof francès Quentin Meillassoux
(1967), Después
de la finitud. Ensayo sobre la necesidad de la contingencia, publicada
el 2006. Però el tret de sortida del moviment i la seva presentació pública va
ser el col·loqui al Goldsmith College de Londres, el 2007, en el qual van
participar, a més de Meillassoux, Iain Hamilton Grant,
Ray Brassier (1965) i Graham Harman (1968).
Però Hacia el realismo especulativo de Graham Harman és un conjunt de
conferències que havia aparegut originalment en l’any 2010 sota el nom de Towards speculative realism: essays and
lectures. Va representar en el seu moment un punt de compromís amb la
tradició i de ruptura amb els postulats originals del realisme especulatiu. Al volum traduït se li afegeixen tres
conferències que no estaven en el llibre original: “La estètica como cosmologia”, "McLuhan al máximo" i "Greenberg,
Duchamp i la próxima vanguardia". El resultat final és un llibre que
ofereix un apropament no només al pensament de Harman sinó als principals
problemes del nou realisme.
Etiquetas:
FILOSOFIA,
LLIBRES,
NOU REALISME,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
diumenge, 24 de març del 2019
MEILLASSOUX, Quentin
"DESPUES DE LA FINITUD. Ensayo sobre la
necesidad de la contingencia”
FILOSOFIA /Hª DEL PENSAMENT/ TEORIA DEL CONEIXEMENT/ NOU REALISME
Caja
Negra Editora / Pàgines: 208 / ISBN 978-987-1622-34-4 / 2016
Quin és el límit per
al nostre accés a la realitat? La possibilitat o impossibilitat de conèixer
l'essència de les coses ha estat una qüestió cabdal en tota la història de la
filosofia; també ha generat el debat sobre la dicotomia entre idealisme i
realisme. Però ha estat una qüestió i un debat que semblava trobar el seu punt
d'inflexió en el pensament kantià i en la impossibilitat d'accedir a la
cosa-en-sí.
Etiquetas:
FILOSOFIA,
LLIBRES,
NOU REALISME,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
diumenge, 10 de març del 2019
SOLER, Antonio
"APOSTOLES Y ASESINOS”
LITERATURA ESPANYOLA SEGLE XXI / HISTÒRIA
DE CATALUNYA
Galaxia
Gutenberg / Pàgines: 437 / ISBN 978-84-16495-82-5
/ Primera edició: març 2016.
Un altre excel·lent regal
del meu amic Pere...
El 10 de març de
1923 van assassinar a Salvador
Seguí Rubinat, conegut com el Noi del
Sucre: “...A Seguí lo asesinaron el
sábado, 10 de marzo, alrededor de las siete de la tarde. Su muerte era
inminente, estaba calculada por los instigadores, trazada por los asesinos que
ya estaban planeando el cómo, el dónde, y el cuándo...”. (Soler: pàg.415).
Avui fa 96 anys de
la seva mort: “...La vida no toca los
timbales intuyendo que está a punto de llegar a un momento crucial. Los
desastres brotan en medio de lo cotidiano, lo desmoronan, lo trituran y lo
engullen en el silencio. La aniquilación tiene la esencia de lo incommovible,
no importa si la provoca una enfermedad, una catàstrofe de la naturaleza o la
mano de otro hombre. “La muerte es cotidiana, la muerte es lo más cotidiano”, había dicho alguna vez el Noi del Sucre.
Y así se dirigió hacia ella. Y así sucedió...”. (Soler: pàg.416).
Etiquetas:
HISTÒRIA,
HISTÒRIA DE CATALUNYA,
LITERATURA ESPANYOLA,
LLIBRES
dissabte, 9 de març del 2019
TFG – EL NOU REALISME FILOSÒFIC I LES COSES EXTERNES AL SUBJECTE: RESOLT EL PROBLEMA DE COM ACCEDIM AL CONEIXEMENT?
Si
us ve de gust i en teniu ganes, ja podeu accedir al meu Treball de Final de
Grau (TFG) d’Humanitats. El TFG està dins de l’àmbit de Pensament i ha estat
dirigit per la doctora Montserrat
Crespín Perales.
El
TFG, i la corresponent Presentació en format vídeo, estan publicats en el Repositori institucional de la Universitat Oberta de
Catalunya (UOC) i hi podeu accedir des del següent enllaç:
Etiquetas:
COMENTARIS,
FILOSOFIA,
NOU REALISME,
TEORIA DEL CONEIXEMENT
Post - DIA INTERNACIONAL DE LA DONA 2019
"...NO ES NEIX DONA, S'ARRIBA A SER DONA..."
(Simone de Beauvoir, 1949)
Etiquetas:
MÓN ACTUAL,
PERSPECTIVA DE GÈNERE,
POST
dilluns, 25 de febrer del 2019
Post – LA MALVERSACIÓN DE LOS VALORES
La recomanació d’aquesta vegada és La
malversación de los valores, de Sami Naïr, publicat
avui a El PAIS. A l’article es planteja la necessitat de delimitar i concretar
la frontera entre les forces democràtiques i les forces reaccionàries/regressives.
També apunta un seguit d’aspectes que serien interessants de filar més prim i en
un punt i a part. Per exemple, la trobada entre extrems (tant de dreta com d’esquerra),
les identitats essencialistes, la relativització i banalització dels valors
democràtics, etc.
Etiquetas:
CIÈNCIA POLÍTICA,
MÓN ACTUAL,
POST
dissabte, 29 de setembre del 2018
Post – A LA MEMÒRIA DE JOSEP FONTANA
En els darrers temps, la figura de l’historiador Josep Fontana ha estat
fortament vilipendiada per molta gent, tant pels partidaris del procés com per
molta intel·lectualitat espanyola.
Etiquetas:
HISTÒRIA,
HISTÒRIA DE CATALUNYA,
POST
dijous, 6 de setembre del 2018
QUÈ ESTEM CONSTRUINT? (III). CONSTRUCCIÓ D’UNA REALITAT
Seguim
en el laberint, en el bucle sense fi. Però avui vull compartir amb tots
vosaltres dos articles que m’han semblat que palpen la realitat.
Etiquetas:
COMENTARIS,
MÓN ACTUAL,
PROCÉS CATALUNYA
divendres, 10 d’agost del 2018
GOYTISOLO, Juan
"SEÑAS DE IDENTIDAD”
LITERATURA ESPANYOLA SEGLE XX
Editorial
Seix Barral / Pàgines: 422 / ISBN 84-322-5003-1
/ Edició: abril de 1980.
Si a Espanya ha
existit un escriptor a la vegada tant estimat com repudiat aquest és Juan Goytisolo. Mort
el 2017, va saber d'exilis, de silencis i de crits de llibertat. Tot plegat en
una de les obres més sòlides de la literatura en castellà.
El 1931 els presagis d'una guerra civil
a Espanya estaven a la vista. La confrontació entre espanyols finalment esclatà.
Va ser el 1936 quan va començar una de les guerres més documentades, però també
més cruels i doloroses. Encara més per als que van tenir pèrdues que van marcar
les seves vides. Juan Goytisolo, juntament amb els seus germans Luis i José
Agustín van perdre a la seva mare el 1938 durant un bombardeig franquista a
Catalunya. I d'aquí en endavant van caminar sols i molt lluny, com tants
d’altres.
Etiquetas:
LITERATURA ESPANYOLA,
LLIBRES
dissabte, 26 de maig del 2018
LA POSTMODERNITAT (IV) - Déu ha mort, Marx també i jo mateix no em trobo gaire bé
“...Durant el revolucionari Maig del
68 francès, un jove de París va aconseguir sintetitzar una complexa actitud
vers el món en una única frase, que va pintar a la paret d’un edifici: "Déu
ha mort, Marx també i jo mateix no em trobo gaire bé”. La postmodernitat
representa aquest esperit: sorgeix com una reacció davant el fracàs del
projecte modern, que proposava un món de metes que donés sentit a la vida.
Autors com Jean-François Lyotard o Jean Baudrillard es troben entre els
principals teòrics d’aquest fenomen cultural i filosòfic, que sorgeix durant la
segona meitat del segle XX. La postmodernitat es fonamenta en la negació de
moltes de les característiques de la modernitat: s’abandonen la vocació de
transcendir o de ser universals, l’existència d’un destí personal i col·lectiu
o la validesa de les utopies.
Com a moviment, ja no té, a
diferència de la modernitat, un horitzó comú definit per als éssers humans i és
escèptic vers el progrés social o científic. El pensament postmodern, per tant,
deixa de buscar referents universals i una de les conseqüències més clares
d’aquest fet és el desenvolupament d’una cultura que es mira a si mateixa com
el seu propi ideal: si ja no creiem en paradigmes externs, quin és el model,
sinó nosaltres mateixes? La cerca de plaer immediat, el culte al cos, la
desconfiança vers els grans relats polítics o la idealització de l’alliberament
personal són algunes de les característiques sociològiques que deriven
d’aquesta cultura intrínsecament narcisista...”
Aquest
és un fragment de l’excel·lent i aclaridor article, Postmodernitat:el final de les ideologies?, de Víctor Alonso Berbel, publicat tot just avui fa quatre anys (26-5-2014), a Directa. No
faré cap comentari perquè estic d’acord amb tot el que comenta. Només us el
recomano.
Etiquetas:
COMENTARIS,
FILOSOFIA,
MODERNITAT,
POSTMODERNITAT
Subscriure's a:
Missatges (Atom)